'Pech' of: 'de wondere wereld van techniek'

Op woensdag 14 augustus sta ik voor op de boot om het anker binnen te halen. We zijn voor anker gegaan vlak bij de haven van Gijon en nu willen we even een plekje in de haven. Boodschappen doen, afval wegbrengen, water tanken... De ketting ratelt, door het kristalheldere water zie ik het anker naar boven komen. Met een klap belandt het op de ankerrol. Klaar. Op naar de haven. Piet zet de motor in z'n achteruit...en dan gebeurt er niets. Hij doet de andere motor aan en dan lukt het wel, maar die rechtermotor wil niet. Na een paar keer proberen weten we het zeker: de rechtermotor wil alleen vooruit, achteruit lukt niet. Dat is hier, waar we de ruimte hebben, geen probleem, maar in een haven manoeuvreren is een ander verhaal. Dan heb je echt beide motoren nodig. Piet belt met de haven en vraagt om een makkelijke aanlegplek omdat we beperkt manoeuvreerbaar zijn. Bij de haven wacht iemand ons op in een dinghy ( rubber boot) om ons de weg te wijzen en te helpen aanleggen en aan de kant staan ook twee man klaar om de landvasten ( lijnen waarmee de boot wordt vastgelegd) aan te pakken. Het is een fluitje van een cent en wat een vriendelijke en hulpvaardige mensen. Echt fantastisch.
Er is een klein probleempje, zegt de havenmeester, het is morgen Maria Hemelvaart dus het is vakantie. De monteur is er pas vrijdag weer.
En inderdaad. Alles is dicht en als we bij de Yanmar dealer in de haven gaan kijken wordt dat bevestigd. Wat nu? 
Eerst maar eens kijken of er misschien iets om de schroef zit wat de problemen kan verklaren, dan is het snel verholpen. Piet gaat het water in maar de schroef is schoon. Het enige dat we kunnen constateren is dat ie het nog steeds niet doet. 
Bij het type saildrive ( de schroef + koppeling) dat op de Noyana zit is het probleem bekend  dat hij op een gegeven moment kan gaan slippen. Dat betekent dan een flinke revisie of zelfs een nieuwe saildrive. Een flinke kostenpost waarvan we al bang waren dat het een keer zou komen. Van Giel, een medezeiler die we al een paar keer eerder hebben ontmoet en die inmiddels al in Zuid Spanje zit, hoorden we dat hij ooit hetzelfde probleem had en het zelf gerepareerd had. In Jip en Janneke taal:  in de versnellingsbak zitten twee onderdelen die in elkaar grijpen maar door slijtage zo glad zijn geworden dat ze slippen en dat dus niet meer doen. Die onderdelen moeten schoongemaakt en met een speciale pasta geschuurd worden. Piet belt met Giel die hem een handleiding toestuurt met foto's, en met onze monteur in Nederland. Het moet te doen zijn, maar is toch eigenlijk wel vakwerk. Er moet niets verkeerd gaan.
Na het zien van de handleiding besluiten we toch dat dit zeker de eerste keer het beste door een vakman gedaan kan worden. Vrijdag staan we om 9.00 uur op de stoep bij de monteur
'Maar ja, het is net vakantie geweest en we gaan om 14.30 dicht. Vandaag geen tijd en in het weekend zijn we ook dicht'. Het enige dat Piet en ik kunnen doen is de bewuste pasta op de kop tikken en dat lukt. We kunnen nu twee dingen doen. Weggaan met een niet goed werkende saildrive en in een volgende haven een monteur te vinden die ons kan helpen, of toch zelf aan de slag gaan.. Het is een risico. Als er iets fout gaat moeten we nog wel een poosje in Gijon liggen. Niet wat we willen. Gijon is duur en of en wanneer we geholpen kunnen worden is onduidelijk. Maar varen met een motor die niet achteruit wil is ook niet fijn. We gaan het zelf doen.


De hele unit uit de saildrive krijgen is nog wel te doen, al kost het Piet bijna een uur om een vastgeroeste bout los te krijgen. De koppeling zetten we vast in een bankschroef tussen stukjes hardhout ter bescherming. Bovenop zit namelijk een grote moer die geborgd is en die uiteindelijk los moet om alles uit elkaar te kunnen halen. Het is een langdurige klus om de borging weg te tikken met een drevel en een onmogelijke klus om de moer los te draaien. Wat we ook proberen, het lukt niet. De stukjes hardhout verpulveren keer op keer en de moer blijft zitten waar die zit. We zijn moe en gefrustreerd. Morgen verder, maar we weten nog niet hoe.

De volgende dag gaat Piet  een grotere ringsleutel  (nr 27) kopen in de hoop daarmee de moer los te krijgen. Onderweg rijdt hij toch nog even langs de Yanmardealer en ze zijn zowaar open. Niet officieel, maar er is iemand bezig.' Alleen maar even deze moer los draaien, zou dat kunnen ?' Ja, dat kan. Als Piet aan boord komt heeft hij en een sleutel en een losgedraaide moer. Een voor een halen we de onderdelen van elkaar, fotograferen elke handeling en leggen de onderdelen op volgorde. Het wordt warempel nog leuk ook, deze klus. 


 




Het is voor mij ook wel een openbaring. Als je zo'n onderdeel van een motor uit elkaar haalt: hoe komen mensen er op om dat zo te maken? En dat het dan nog werkt ook, jarenlang? ( nou ja, niet altijd😉) heel bijzonder!

We maken het binnenwerk schoon met wasbenzine en Piet schuurt de cones met schuurpasta. En dan moet alles weer in elkaar. Een veertje hier, een ringetje daar. We hebben alles gefotografeerd en toch vraag je je soms af hoever een bout uit moet steken of vanaf welke kant iets erin moet...maar het lukt.


 Na anderhalve dag klussen ziet de motor er weer net zo uit als voorheen. Alsof er niets gebeurd is. We durven bijna niet te starten. Doet-ie het of doet-ie het niet? Hij doet het. Hij gaat vooruit, hij gaat achteruit, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Reacties

Anoniem zei…
Beste Piet en Mieke, wat een geluk dat jullie het defect zelf konden maken. Mooi geschreven blog en ook met de foto’s krijgen wij een een goed beeld van jullie belevenissen. Succes verder met jullie reis. Groeten van Harmke, Robert en Sander